بررسی مواد تشکیل دهنده قهوه

آشنایی با عناصر و مواد تشکیل دهنده قهوه

 

1 – آب ( Water )

بهترین حلال برای قهوه که باعث می شود عطر و رایحه و همچنین روغن های قهوه در آن حل شوند . بیشترین حجم از قهوه‌ای که می‌نوشید را آب تشکیل می‌دهد. در واقع یک فنجان قهوه‌ی باکیفیت از 98.75 درصد آب و 1.25 درصد مواد قابل حل دیگر تشکیل شده است.

 

2 – اتیل فنول ( Ethylphenol )این ماده رنگ تیره‌ای دارد و عطر و رایحه‎‌ی دارویی آن باعث می‌شود با نوشیدن قهوه صبح‌ها سرحال شوید. همچنین به عنوان یک ماده‌ی شیمیایی هشداردهنده بکار می‌رود و سبب می‌شود حواس ارتباطی حشرات بهم بریزد، این باعث می‌شودحشرات از حضور در آن مکان فراری شوند.

 

3 – کوینیک اسید ( Quinic Acid )
Quinic acid یک ماده‌ی دیگر تشکیل دهنده قهوه است. این اسید طعم ترش مانند به قهوه می‌دهد. علاوه بر این، کوینیک اسید به عنوان یک آغازگر شیمیایی در فرمولاسیون داروهای ضد آنفولانزا بکار می‌رود.

 

4 – اسیدهای دیکافیولیک 3 و 5 ( Dicaffeoylquinic Acid )

این اسیدها از مغز در برابر مولکول‌های رادیکال آزاد که عامل سکته‌های مغزی هستند محافظت می‌کند. قهوه منبعی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست.

 

5 – کافئین ( Caffeine )

و حالا می‌رسیم به کافئین که برای شما از همه آشناتر است. کافئین همان ماده‌ ایست که باعث شده تولیدات قهوه در جهان حدود 16 میلیارد تن در سال شود. کافئین درواقع یک ماده آلکالید است که گیاهان برای از بین بردن حشرات خود از آن استفاده می کنند. این ماده در بدن انسان جایگزین آدنوزین بر روی دریافت کننده‌های آن می شوند و در نتیجه این اثر فرد احساس خواب آلودگی نمی کند. زمانی که ادنوزین به ذهن نرسد انسان هوشیار شده و احساس خستگی ندارد.

 

6 – دی متیل دی سولفاید ( Dimethyl Disulfide )

این ماده به تنهایی طعم بدی مانند گوشت فاسد شده می‌دهد اما باعث می‌شود طعم قهوه خوشمزه و رایحه‌ی آن نیز خوشبو شود.

 

7 – اَسِتیل متیل کربینول ( Acetylmethylcarbinol )

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده قهوه ” اَسِتیل متیل کربینول ” می‌باشد. این ماده بسیار غنی است و باعث می‌شود قهوه‌ی شما طعم کره‌ای بگیرد.

 

8 – پیترِسین ( Putrescine )

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چه ماده‌ای گوشت را خیلی سمی می‌کند؟ این ماده هنگامی که یک نوع باکتری آمینواسیدهای وجود در گوشت را از بین می‌برد، تولید می‌شود. پیترِسین بسیار خوشبو می‌باشد و بوی خوب قهوه دلیل وجود این ماده در دانه‌ی آن است.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید:
معرفی قهوه ترک و روش درست تهیه قهوه ترک

 

 

9 – ترای گانالین ( Trigonelline )

این ماده‌ی موجود در قهوه باعث می‌شود طعم قهوه‌ی شما شیرین و خاکی مانند شود. همچنین از سلامت دندانها نیز محافظت می‌کند.

 

10- تئوفیلین ( Theophylline )

یگی از چندین مواد شیمیایی هم خانواده با کافئین است که برای باز کردن مجاری تنفسی و درمان بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت و نفخ به کار گرفته می‌شود. البته ممکن است با بسیاری از آنتی بیوتیک‌هایی گه اخیرا تولید می‌شوند ناسازگاری داشته باشد.

اعتیاد به قهوه دومین اعتیاد جهان بعد از نیکوتین است. از دیرباز تاکنون آهنگها و شعرهایی در وصف آن سروده شده . از سروده های یوهان سباستین باخ گرفته تا جولیان اسمیت، بسیاری از مردم به معنای لغوی نمیتوانند یک روز خود را بدون قهوه سپری نمایند .

 

11 – ویتامین ب۳ یا نیاسین ( Niacin )

ویتامین ب3 یا نیاسین برای درمان بیماری پلاگر در انسان به کار می‌رود . ترای گانالین در دمای بالاتر از 70 درجه‌ی سانتی‌گراد ناپایدا می‌شود و نیاسین آن جدا شده و وارد فنجان می‌شود

 

12–کلروژنیک اسید ( Chlorogenic acid)
کلروژنیک اسید نوعی کافئیک اسید است که در قهوه معمولی و قهوه سبز یافت می شود. 800-500 میلیگرم کلروژنیک اسید در هر لیتر قهوه معمولی یافت می شود و میزان کلروژنیک اسید موجود در قهوه سبز به مراتب بیشتر از این مقدار است. کلروژنیک اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم عصبی فعالیت می کند و عوامل ایجادکننده التهاب در سیستم عصبی را سرکوب می کند و به عنوان یک ملین در افراد مبتلا به یبوست کاربرد دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند
شروع گفتگو در واتس آپ
سلام و وقت بخیر از اینکه "هلدینگ استیل پارس" را انتخاب کرده اید متشکریم. شما می توانید از طریق واتس آپ Whatsapp به کارشناسان ما در ارتباط باشید.
error: امکان کپی محتوا قفل است!!
preloader