معرفی باریستا یا کافی من و شرح وظایف باریستا

باریستا یا قهوه‌چی (به انگلیسی Barista)

باریستا به شخصی که در قهوه‌خانه نوشیدنی‌های با پایهٔ اسپرسو را آماده و تحویل می‌دهد گفته می‌شود. هر چند این پیشه، پیشه رسمی ثبت نشده‌است، بیشتر کافی‌شاپ‌ها برای آنکه نشان دهند دارای دستگاه اسپرسو هستند از این واژه استفاده می‌کنند.

همه ساله مسابقات بین‌المللی باریستا برای انتخاب تبحر آن‌ها برگزار می‌شود. این مسابقه برای نخستین‌بار در کشور نروژ پایه‌گذاری شد. باریستاها پس از پیروزی در کشور خود انتخاب و به مسابقه بین‌المللی اعزام می‌شوند. ایران سال ۹۳ به عضویت انجمن رویدادهای قهوه world coffee events نیز پیوست، سال ۹۴ برای اولین بار نماینده باریستای ایران به مسابقات جهانی در سیاتل آمریکا راه یافت.

یک شات عالی را می توانید از باریستایی جوان و پر ذوق دریافت کنید! باریستا چیست؟ این سوال این گونه نیز پرسیده می شود اما در اصل باریستا کیست؟ کمی به زمان گذشته برگردیم حتما این لغت کمی ناآشنا را زیاد شنیده ایم. همان مرد معمولا مسن مهربانی که در قهوه خانه های قدیم برای پدرانمان قهوه سرو می کرد. کمی به روزتر، آن قهوه چی همان باریستا “barista” است، کسی که برای شما می تواند بهترین قهوه را با توجه به دانش و تجربه در قهوه خانه های امروز یا همان کافی شاپ ها، تهیه کند.

 

باریستا کیست؟

فردی که متصدی یک بار است چه مرد چه زن، باریستا تعریف می شود، در آمریکا این واژه به کسی گفته می شود که تخصصش فقط تهیه قهوه است اما در ایتالیا به طور اختصاصی به تهیه قهوه اشاره ندارد. می توان کار یک باریستا را به طور خلاصه این گونه تعریف کرد، خریداری دانه مناسب، آسیاب آن دانه ها، تعیین میزان پودر قهوه یا همان دوز قهوه برای تهیه قهوه، و فشرده کردن قهوه برای گرفتن یک شات.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید:
معرفی قهوه ترک و روش درست تهیه قهوه ترک

 
 
این طور نیز می توان گفت:
{عطر، طعم، بافت و غلظت} یک فنجان قهوه به همراه مهارت و خلاقیت برای سرو آن از عهده یک باریستا خوب برمی آید
باریستا، آشنایی زیادی با دان قهوه و تهیه و سرو نوشیدنی های گرم و سرد و معمولا نوشیدنی های پایه اسپرسو دارد. این شخص معمولا با ذائقه مشتریان خود آشناست و می داند که آن ها چه نوع طعم و عطری را می پسندند، پس می کوشد با انتخاب صحیح نوع دانه و درجه رست دانه و … بهترین نوشیدنی را برای آن ها فراهم کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند
شروع گفتگو در واتس آپ
سلام و وقت بخیر از اینکه "هلدینگ استیل پارس" را انتخاب کرده اید متشکریم. شما می توانید از طریق واتس آپ Whatsapp به کارشناسان ما در ارتباط باشید.
error: امکان کپی محتوا قفل است!!
preloader