شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)

 

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)

 

 

 

همانطور که در چند پست مجزا بررسی انواع سیستم های کاری یک دستگاه اسپرسو پرداختیم و نگاهی ریز بینانه نسبت به قطعات سازنده این دستگاه داشتیم در این پست به بررسی یکی از از مهم ترین قطعات این ماشین (شیر برقی دستگاه اسپرسو) شگفت انگیز می پردازیم.

 

همانطور که قبلاً گفته شد برای داشتن یک عصاره گیری خوب و استاندارد از قهوه به روش اسپرسو داشتن جریان آب به صورت یکنواخت و یک دست بسیار مهم است یکی از قطعاتی که این مهم را بر عهده دارد شیر برقی می باشد.همانطور که از اسمش پیداست این قطعه وظیفه قطع و وصل جریان سیالات را بر عهده دارد و این کار را با بهره گیری از جریان الکتریسیته انجام می دهد این اتفاق به دلیل ایجاد یک میدان مغناطیسی و با استفاده از سیم پیچ و عبور جریان الکتریسیته به وجود می آید. سیم پیچ هنگام عبور الکتریسیته از خود مثل یک آهنربا عمل کرده و شیر را باز میکند به محض قطع جریان خاصیت مغناطیسی و آهنربایی از بین رفته و شیر مجدد بسته می شود.

 

شیر برقی نیز مانند سایر قطعات دستگاه اسپرسو انواع مختلفی دارد و بنا به وظیفه ای که بر عهده دارد در ساختار انواع ماشین اسپرسو استفاده می شود.

 

 

معرفی قطعات دستگاه اسپرسو  شیر برقی
نحوه عملکرد شیر برقی دستگاه اسپرسو

 

 

 

انواع شیر برقی در دستگاه اسپرسو دو نوع دو طرفه و سه طرفه تقسیم بندی می شود.

 

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)
مقایسه شیر دو طرفه و سه طرفه شیر برقی دستگاه اسپرسو

 

 

از شیر برقی های دوطرفه که فقط قابلیت قطع و وصل کردن آب را دارند در سیستم تامین آب بویلر دستگاه استفاده می شود وظیفه قطع و وصل ورودی آب و را بر عهده دارد.در انواعی از دستگاه اسپرسو به خروجی آب جوش آنها با شیر دستی باز و بسته نمی شود و مکانیزم برقی دارد از شیرهای برقی دوطرفه استفاده میشود.

شیر برقی های سه طرفه در ساختار خود به غیر از ورودی و خروجی یک ماجرا برای تخلیه فشار درون قطعه دارند از این نوشته برقی در مکانیزم هد گروپ اکثر دستگاه های اسپرسو برای قطع و وصل جریان آب عصاره گیری استفاده می شود.

هر شیر برقی فارغ از دو یا سه طرفه بودن بنا به نحوه اتصال به قطعات دیگر به دو صورت رزوه ای یا بلوکی تقسیم می شوند.

 

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)

 

مدل بلوکی دارای یک سطح پایه مسطح است که حداکثر با چهار پیچ به قطعه دیگر متصل می شود ورودی و خروجی در این مدل شیر برقی در انتهای آن و در کنار یکدیگر قرار داده شده است.

 

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)

 

در مدل رزوه ای شیر برقی در امتداد یک لوله دارای جریان قرار می گیرد و دو سر ورودی و خروجی آن به لوله وصل میشود نکته قابل توجه در شیر برقی های پایه رزوه ای تعدد در سایز پایه آنهاست که باید در هنگام کار و در صورت تعویض به این سایت ها توجه شود.

 

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)

 

مطالب مفید دیگر : کاپینگ قهوه Coffee Cupping چیست ؟

 

 

اجزای سازنده شیر برقی اسپرسوساز

 

هر شیر برقی فارغ از نکته های گفته شده در ساختار خود دارای قسمت های مختلف می باشد.

 

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)
اجزای سازنده شیر برقی دستگاه اسپرسو

 

بوبین

به قسمت معمولاً مشکی رنگ  یک شیر برقی پوسته یا بوبین گفته می شود رود که شامل یک سیم پیچ الکترومغناطیسی می باشد این سیم پیچ با اتصال جریان الکتریسیته یک میدان مغناطیسی ضعیف به وجود آورده و نظیر یک آهنربای کوچک عمل کرده و هسته را به سمت بالا می کشد و جریان عبوری سیال را باز میکند نکته قابل توجه این است که بوبین شیر برقی می تواند ولتاژ های مختلفی داشته باشد با توجه به این نکته در هنگام استفاده از شیر برقی باید از معین متناسب با ولتاژ خود استفاده کرد.

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)
بوبین شیر برقی اسپرسوساز

هسته

هسته یا پیستون یک میله فلزی در شیر برقی با پایه تخت دارای شیار است است که با فنری هات شده و در درون مغزی شیر برقی حرکت می کند حرکت هسته در زمان فعال بودن یا نبودن میدان مغناطیسی باعث باز و بسته شدن جریان سیال می شود.

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)
هسته شیر برقی اسپرسوساز

مغزی

 

مغزی قسمت تمام فلزی است که هست را درون خود جای میدهد د و بوبین آن قرار می گیرد و آن را احاطه می کند در واقع مغزی مسیر و راهنمای حرکت هسته است.

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)
مغزی شیر برقی اسپرسوساز

پایه

 

پایه قسمت از شیر برقی است که این قطعه از طریق آن به قطعات دیگر متصل میشود و همانطور که گفته شد دارای دو مدل رزوه ای یا بلوکی می باشد.

شیر برقی دستگاه اسپرسو (معرفی قطعات)
پایه شیر برقی اسپرسوساز

 

نکته قابل توجه و بسیار مهم در مورد این قطعه این است که شیر برقی هم هم مانند تمام قطعات دستگاه اسپرسو می تواند دچار خرابی بیا مشکل شود از عمده ایرادات این قطعه می توان به تولید صدای ناهنجار و غیرمعقول چکه کردن و داشتن نشتی و عمل نکردن در زمان فعال بودن و اتصال جریان اشاره کرد در صورت بروز این مشکلات توصیه می شود اگر اطلاعات کافی از نحوه عملکرد و تعمیر این قطعه ندارید حتماً با یک تکنسین یا تعمیرکار ماهر و قابل اطمینان تماس گرفته و رفع مشکل را به ما بسپارید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند
شروع گفتگو در واتس آپ
سلام و وقت بخیر از اینکه "هلدینگ استیل پارس" را انتخاب کرده اید متشکریم. شما می توانید از طریق واتس آپ Whatsapp به کارشناسان ما در ارتباط باشید.
error: امکان کپی محتوا قفل است!!
preloader