قواعد خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز
قواعد خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز

قواعد خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز

قواعد خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز

به غیر از رعایت اصول کاربردی هر ابزار و وسیله ای، شرایط نگهداری آن نیز در چگونگی عملکرد آن وسیله بسیار تاثیرگذار است.

این نکته برای دستگاه اسپرسوساز که در آن واحد با جریان آب و برق در تعامل است بیشتر اهمیت دارد نحوه اصولی خاموش کردن دستگاه اسپرسو یکی از مهمترین موارد در نگهداری این این ابزار شگفت انگیز است.

ما در برخورد با این وسیله مهم (دستگاه اسپرسوساز) گاهی لازم است است بنا به شرایط محیطی، دستگاه در حال کار و فعال خود را خاموش کنیم. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را در خصوص قواعد خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز با شما عزیزان در میان بگذاریم تا از استهلاک دستگاه اسپرسو جلوگیری و از وقوع اتفاقات ناگوار پیشگیری کنید.

در ابتدای بحث دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که اگر شرایط محیطی حاکم بر دستگاه مثل آب با سختی مناسب، TDS (تی دی اس) استاندارد و برق با ولتاژ مناسب و بدون نوسان برای یک ماشین اسپرسو همیشه فراهم باشد و در صورت استفاده روزانه از دستگاه در کافه یا محل کار شما بهتر است دستگاه هرگز خاموش نشود.

بله درست متوجه شدید اگر دستگاه خاموش نشود استهلاک کمتری دارد.

بیایید یک مثال ساده را با هم مرور کنیم همه ما در منزل یا محل کار از کتری یا وسایلی که آب را به جوش می‌آورد استفاده می کنیم و شاهد این موضوع هستیم که بعد از مدتی این وسایل دچار رسوب آب می شوند.

علت این موضوع ماندن آب در این وسایل و گرم و سرد شدن آب است. در دمای جوش به دلیل افزایش جنبش مولکولی فضای بین ذرات سازنده آب زیاد بوده و املاح را در این فواصل جای می‌دهند. به محض سرد شدن آب جنبش مولکولی کم شده و با توجه به این موضوع فاصله ذرات آب نیز کم شده و عمل رسوب گذاری انجام می شود. با بررسی همین مثال متوجه این امر می شویم که آب درون بویلر دستگاه تا زمانی که گرم و جوش است رسوب نمی کند و عمل رسوب گذاری در زمان خاموش شدن و سرد شدن دستگاه انجام می شود.

حال فرض بر این است که بنا به دلایلی مجبور به خاموش کردن دستگاه خود هستیم. با توجه به مدت زمان خاموشی، زمان خاموشی را به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی می کنیم.

مطالب مفید دیگر : تفاوت قهوه Arabica با قهوه Robusta

قواعد خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز در صورت خاموشی کوتاه مدت 

در اکثر کافه ها پس از پایان روز کاری دستگاه را خاموش کرده و در صبح روز بعد اقدام به روشن کردن مجدد دستگاه می نمایند. در این شرایط بهتر است ابتدا قبل از خاموش کردن دستگاه حتماً عمل بک فلاش یا شستشوی هد گروپ ها را با مواد مجاز انجام دهید و همین کار را برای نازل های بخار نیز با مواد مخصوص به خود تکرار کنید و سپس دستگاه را خاموش نمایید.  پس از خاموش کردن دستگاه باید سینی جلوی دستگاه را از جای خود در آورده و با آب و مواد شوینده بشویید و پس از خشک کردن، مجدداً در جای خود قرار دهید و صبح روز کاری بعد اقدام روشن کردن و استفاده مجدد از دستگاه نمایید.

یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای استفاده کنندگان از دستگاه های اسپرسوساز پیش می آید گرفتگی حوضچه فاضلاب دستگاه اسپرسو است. برای برطرف کردن این موضوع بهتر است پس از برداشتن سینی مقداری پودر شستشو را با آب جوش ترکیب کنید و به آرامی درون حوضچه فاضلاب دستگاه بریزید این کار موجب شسته شدن درون حوضچه و لوله فاضلاب و همچنین باعث جلوگیری از خشک شدن و گرفتگی لوله دستگاه میشود.

لطفاً بعد از خاموش کردن دستگاه فشار بخار درون آن را تخلیه نکنید این عمل کاری اشتباه است و باعث ایجاد رسوب آب در دستگاه خواهد شد.

قواعد خاموش کردن دستگاه اسپرسوساز در صورت خاموشی طولانی مدت

در شرایط متفاوت ممکن است لازم باشد که دستگاه خود را برای مدت طولانی خاموش نمایید در این مواقع بعد از انجام پروسه معمول خاموشی و نظافت هد گروپ ها، نازل های بخار و پرتافیلترها بهتر است آب درون دستگاه را تخلیه نمایید. انجام این عمل بنا به مدل دستگاه متفاوت خواهد بود. در ساختار همه دستگاه های اسپرسوساز یک پیچ تخلیه آب بویلر تعبیه شده است.در مواردی دسترسی به این پیچ برای اپراتور آسان است و خود او می تواند پس از خاموش کردن دستگاه این کار را انجام دهد. ولی در مواردی لازم است که یک سرویس کار متخصص این کار را انجام دهد و پس از انجام این کار اقدام به نگهداری طولانی مدت دستگاه نمایید.

باز هم به شما توصیه می کنیم بهتر است برای انجام این کار با یک سرویس کار متخصص مشورت کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

متخصصان فنی و متعهد هلدینگ استیل پارس با شماره 09027508581 بصورت 24 ساعته آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند
شروع گفتگو در واتس آپ
سلام و وقت بخیر از اینکه "هلدینگ استیل پارس" را انتخاب کرده اید متشکریم. شما می توانید از طریق واتس آپ Whatsapp به کارشناسان ما در ارتباط باشید.
error: امکان کپی محتوا قفل است!!
preloader