اسپرسو چیست؟

اسپرسو نوعی قهوهٔ غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در میلان ایتالیا ابداع شده‌است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود. اسپرسو دارای غلظت بالاتری از مواد محلول و معلق جامد است.

اسپرسو پایه برخی از نوشیدنی هاست مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو است. در تهیه کاپوچینو حتماً اسپرسو را به‌کار می‌برند ولی در تهیه کافه لاته این امر ناگزیر نیست. میزان کافئین موجود در اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است و به این دلیل هم هست که اکثر اوقات در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود. یک اسپرسو ۶۰ میلی لیتری دارای ۸۰ الی ۱۵۰ میلی گرم کافئین است در حالیکه یک قهوه معمولی با حجم ۲۴۰ میلی لیتر داری ۹۵ الی ۲۰۰ میلی گرم کافئین است.

تا حدود زیادی می‌توان گفت اسپرسو بالاترین میزان کافئین را در بین نوشیدنی‌های گرم دارا است بطوری که اگر قبل از رقابت ورزشی مصرف شود و تست دوپینگ گرفته شود کارشناسان را به اشتباه انداخته و مصرف زیادی از کافئین را که دوپینگ محسوب می‌شود نتیجه آزمایش اعلام می‌کنند.

فرایند دم کردن اسپرسو با عبور آب بسیار داغ (حدود ۹۵ درجه سیلسیوس) که تحت فشار است از روی قهوه آسیاب و بهم فشرده شده درست می‌شود. هیچ استاندار جهانی برای استخراج اسپرسو تعریف نشده است،موکاپات و دستگاه اسپرسو ساز مهمترین ابزار آلات برای تهیه این نوشیدنی می باشند. اما چند تعاریف منتشر شده وجود دارد که سعی کرده‌اند تا در ارتباط با میزان و نوع پودر قهوه، دما و فشار آب و نرخ استخراج محدودیت‌هایی را ایجاد کنند.

میزان برشته کردن اسپرسو

اسپرسو نوعی دانه مخصوص، دانه ترکیبی یا سطح خاصی از برشته شدن نیست. بلکه هر نوع دانه قهوه، با هر سطحی از برشته شدن می‌تواند برای تولید یک اسپرسو معتبر مورد استفاده قرار گیرد. اسپرسو هم به معنی یک نوشیدنی قهوه و هم نوعی روش دم کردن است. به طور مثال در نواحی جنوبی ایتالیا معمولاً از انواع بیشتر برشته شده (تیره تر) استفاده می‌کنند و هرچه رو به شمال می‌روید از انواع کمتر برشته شده (روشنتر) استفاده می‌شود و اگر هم به خارج ایتالیا بنگرید تنوع گسترده‌تری را مشاهده خواهید کرد.

پارامترهای فنی که توسط «انیستیتو ملی اسپرسوی ایتالیا» برای یک فنجان اسپرسو تائید شده از سوی این انیستیتو مشخص شده است در جدول زیر آورده شده است.

عنصر پارامتر
سهم خاک قهوه 7 g ± ۰٫۵
دمای خروجی آب ۸۸°C ± ۲°C
دمای داخل فنجان ۶۷°C ± ۳°C
فشار آب ورودی 9 bar ± ۱
زمان نفوذ 25 seconds ± ۵
حجم داخل یک فنجان (شامل کف) 25 ml ± ۲٫۵

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید:
بررسی میزان کافئین در اسپرسو و قهوه دمی

 

2 Comments

  1. محمد عسگری گفت:

    سلام ادمین ممنون از مطلب خوبتون
    سایتتون نسبت سایت های همکاراتون ی سرو گردن بالاتره و جذابیت خوبی داره
    امیدوارم یخورده دامنه مقالتتون رو بیشتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند
شروع گفتگو در واتس آپ
سلام و وقت بخیر از اینکه "هلدینگ استیل پارس" را انتخاب کرده اید متشکریم. شما می توانید از طریق واتس آپ Whatsapp به کارشناسان ما در ارتباط باشید.
error: امکان کپی محتوا قفل است!!
preloader