تفاوت قهوه Arabica با قهوه Robusta

 

از لحاظ گیاه شناسی بالغ بر صد گونه گیاهی برای قهوه شناسایی شده است ولی دو گونه آن اکثریت قهوه مورد تجارت قرار گرفته در دنیا میباشد .

Coffea Arabica و Coffea Canephora ( یا همان Robusta )

این دو گونه تفاوتهای بسیاری با هم دارند که در زیر ده تفاوت بارز آنها را می خوانید ؛

۱- تفاوت در طعم و عطر:

در دنیای قهوه دانه های روبوستا (Robusta ) به داشتن طعم و عطری شبیه به لاستیک سوخته (burnt tires or rubbery) مشهور هستند به گونه ای که حتی زمان آسیاب شدن نیز قابل تشخیص می باشد . در مقابل دانه های Arabica عطر دلنشین تر و خوش ایند تری دارند

۲- میزان کافئین :

دانه های Robusta تقریبا دو برابر Arabica کافئین دارند . طعم تلختر روبوستا به واسطه داشتن کافئین بیشتر است . از لحاظ در صدی Robusta حدود ۲.۷ ٪ و Arabica حدود ۱.۵ ٪ کافيبن دارد.

۳- میزان قند و چربی :

میزان قند موجود در Arabica تقریبا دو برابر Robusta می باشد و از لحاظ چربی چیزی حدود ۶۰٪ بیشتر ازمیزان موجود در Robusta اندازه گیری شده است این تفاوت شیمیایی توجیه مناسبی است برای داشتن طعم مطبوع تر Arabica .

۴- قیمت :

از نظر قیمت در بورسهای جهانی دانه های Arabica حد اقل به قیمت دو برابر بیشتر از Robusta معامله می شوند !

۵- کاشت و داشت و برداشت:

همانطور که از نام Robusta پیداست این گونه راحتتر مورد زراعت قرار می گیرد و میزان محصولی که در هر هکتار به دست می آید بیشتر از گونه Arabica است . همچنین Robusta به آفات زراعی و بیماریها مقاومتر است . نکته جالب توجه اینکه میزان بیشتر کافئین موجود در Robusta نوعی سد دفاعی در برابر آفات محسوب می شود.

۶ – Crema در اسپرسو :

امروزه در اکثر اسپرسو های تولید کشور ایتالیا درصدی روبوستا استفاده می شود این امر به علت ایجاد Crema ی بیشتر دانه های روبوستا می باشد.

۷- شکل ظاهری :

از لحاظ شکل ظاهری دانه های روبوستا گرد و مدور تر هستند( ردیف پایین) در حالیکه دانه های Arabica بیضی شکل هستند .(ردیف بالا )

۸- ارتفاع گیاه و محل رویش :

گیاه Arabica در ارتفاعی بالاتر نسبت به Robusta رشد میکند و ارتفاع آن بین ۲.۵ تا ۴.۵ متر است در حالیکه گیاه روبوستا ارتفاعی معادل ۴.۵ تا ۶.۵ متر پیدا می کند و در ارتفاعی پایینتر نسبت به Arabica رشد می کند

۹ – میزان Chlorogenic acid :

این ماده اثر آنتی اکسیدانی قهوه را باعث می شود که میزان این ماده در دانه های روبوستا ۷-۱۰ ٪‌می باشد در حالیکه در گونه Arabica این میزان ۵.۵ – ۸ ٪ می باشد.

۱۰ – میزان کشت و تولید :

Arabica در حدود ۷۰ ٪‌ محصول تولیدی کشور های قهوه خیز می باشد و بزرگترین کشور تولید کننده Arabica برزیل می باشد. ۳۰ ٪ باقیمانده روبوستا می باشد که کشور ویتنام بزرگترین تولید کننده روبوستا شناخته می شود

تفاوتهای دیگری بین این دو گونه وجود دارد ولی اصلی ترین این تفاوتها در بالا ذکر شد.

 

پیشنهاد میکنیم این مقاله را هم بخوانید:
معرفی قهوه ترک و روش درست تهیه قهوه ترک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند
شروع گفتگو در واتس آپ
سلام و وقت بخیر از اینکه "هلدینگ استیل پارس" را انتخاب کرده اید متشکریم. شما می توانید از طریق واتس آپ Whatsapp به کارشناسان ما در ارتباط باشید.
error: امکان کپی محتوا قفل است!!
preloader